Venezia og Burano

Når vi våknet i Venezia til en ny dag, hadde jeg funnet et par ting vi kunne gjøre på dagen. Etter frokost tok vi med oss kofferten vi hadde med oss, så fant vi et sted der vi kunne legge fra oss bagasjen mens vi gikk rundt om kring. Det er ikke bare bare å finne frem i de små gatene i Venezia, så det tok litt lenger tid å finne frem enn vi så for oss.

Det første vi skulle finne frem til etter dette var et bygg som heter Scala Contarini del Bovolo, det er et tårn man kan gå opp i for å få en fin utsikt over byen, virkelig verdt besøket! Det kostet rundt 70kr pr. person.

Etter det, gikk vi videre til en «bussplass» der vi kunne ta en vannbuss til andre øyer. En vannbuss er egentlig bare en båt som er billigere enn taxibåter, så litt som en ferge da 😛 Jeg har tidligere hatt lyst til å dra til Burano, men aldri fått sjansen fordi jeg bare har vært i Venezia på dagstur, derfor passet det veldig bra denne gangen.

Scala Contarini del Bovolo.

Burano er en liten by utenfor Venezia, det tok rundt 45 minutter med en vannbuss ut dit, hvis ikke kortere. Vi hadde ikke så god tid når vi var der, men fikk gått rundt og tittet på alle de søte husa og vi satt oss på en italiensk restaurant og spiste pizza.

Det sies at grunnen til at alle husa er farget i mange forskjellige, sterke farger er fordi fiskere skal klare å se hvor de bor når de kommer hjem igjen via båt.

Etterhvert begynte vi å få litt dårlig tid, så vi måtte komme oss på neste båt tilbake til Venezia. Vi klarte så klart å gå på en båt som dro til en annen øy, så tilbake til Burano igjen, før den skulle til Venezia, haha!

Turen tilbake tok altså litt lenger tid, men vi var i hvert fall på vei i riktig retning. Når vi var i land så måtte vi løpe litt smått mot bagasjestedet for å få hentet ut kofferten vår, for så å løpe videre til neste bussplass for å få oss videre til fergekaia der ferga til Kroatia ventet på oss.

Vi hadde veldig smått med tid når vi kom oss til bussplassen, vi var veldig stressa for å ikke kunne rekke ferga tilbake til Kroatia, vi skulle nok vært litt tidligere ute ..

Vi ble ringt av fergeselskapet et kvarter før vi skulle være på plass, de lurte på hvor vi ble av. Vi sa at vi kom så fort vi kunne, men ikke akkurat å skynde seg når man er avhengig av båt og andre mennesker skal av og på. Når vi kom til nest nærmeste stopp til fergekaia, så bestemte vi oss for å gå av, da vi trodde vi skulle være kjappere enn båten, så vi tok fatt og løp som bare det.

Det viste seg jo så klart at båten hadde gått fortere, men vi løp allikevel.. Når vi kom frem til bygningen der det er sikkerhetssjekk osv, så fant vi ikke inngangen (er det mulig!!), vi løp rundt bygget og fikk tak i ene guiden på ferga vår. Hun sa at vi måtte løpe hele veien tilbake igjen, for der var inngangen. Etter mye om og men, fikk vi oss et boarding kort, passa ble sjekket og sikkerhetssjekken gikk bra. De var vel nesten på vei til å stenge døra til ferga når vi fikk kommet oss på, herregud så flaut.. Alle hadde ventet på oss!

Vi fant oss et sted å sitte, hver for oss, det var ingen steder ledig som vi kunne sitte sammen, så da satt vi der alene mens svetten rant nedover panna og pulsen så høy som mulig. Anbefaler å planlegge litt bedre tid til fergekaia om noen skal på samme tur, det er ikke en opplevelse jeg vil ha igjen! Det var faktisk tre personer som kom etter oss, som ikke fikk være med på ferga stakkars, politiet hadde nemlig stengt passkontrollen, så de kom ikke igjennom. Disse personene ankom 1(!!) minutt etter oss, så vi hadde helt sykt flaks, takk og lov!